Eindelijk-eindelijk-eindelijk is het dan zo ver:
Je mag op intake komen! (hoera)
Maar ja. Wat mag je verwachten? Hoe bereid je je voor?
Een intake is het eerste gesprek tussen jou en een of meer zorgverleners. Het is vaak een van de meest spannende momenten en kan zelfs een beetje als een sollicitatiegesprek voelen. Is er een klik? Ben je aan het juiste adres? Word je straks niet afgewezen omdat je klachten en problemen te licht, te zwaar of niet passend bevonden worden? Ja, dat kan 🙁
Een belangrijk gesprek kortom!
We willen je daarom uitnodigen om je op de intake voor te bereiden.
Wil je bijvoorbeeld iemand meenemen naar de intake? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wie en waarom?
——————————————————————————————————
——————————————————————————————————-
Wist je dat degene die de intake doet, misschien niet degene is die je straks gaat behandelen? Jouw intake wordt namelijk eerst in een intakecommissie of tijdens een teamvergadering besproken, waarna je een adviesgesprek krijgt.
Soms is er een nieuwe wachtlijst tot het moment waarop je zorgtraject daadwerkelijk begint! Goed om hier naar te vragen en daar mentaal rekening met te houden.
Dan de vraag wat je wilt bespreken. Misschien heb je er al over nagedacht en iets op papier gezet? Je zou ook de 4 HOI-vragen als leidraad kunnen gebruiken. Het antwoord op deze vragen geeft een vrij compleet beeld van waarom jij je nu aanmeldt bij de ggz. Als je wilt kun je je antwoorden van te voren noteren.
O, en mocht je al een intakegesprek gehad hebben, geen nood, ook dan is het zinvol om na te denken over de antwoorden en deze met je zorgverleners te bespreken.
1 Wat is er met je gebeurd?
—————————————————————————————————
—————————————————————————————————-
- Dit is een open vraag, die best even verwarrend kan zijn. Hoezo: ‘wat is er met me gebeurd?’ We weten dat psychische klachten naast een bepaalde aangeboren gevoeligheid ook te maken kunnen hebben met een verstoord evenwicht in je (sociale) leven. Dat kan een trauma zijn, maar ook een opeenstapeling van kleine en grotere tegenvallers waardoor de balans zoek is. Daarom word je uitgenodigd om te vertellen waar je mee zit, en of er iets met je gebeurd is dat je nu klachten hebt.
2 Wat is je kwetsbaarheid en wat is je weerbaarheid?
——————————————————————————————————–
——————————————————————————————————–
- Met deze twee vragen informeren zorgverleners naar je klachten én je krachten. Het vinden van een goede balans tussen draaglast en draagkracht is belangrijk voor je herstel. De meeste mensen weten maar al te goed waar ze last van hebben, maar weet je ook wat je sterke kanten zijn? Als je wilt kun je een Krachtenvragenlijst invullen op www.viacharacter.org (ook in het Nederlands), of je naasten vragen natuurlijk.
3 Waar wil je naartoe?
———————————————————————————————————–
———————————————————————————————————–
- De vraag naar je doelen is cruciaal, maar vaak ook lastig om te beantwoorden. Veel mensen antwoorden dat ze van de psychische klachten af willen, wat logisch is, maar mogelijk wil je ook andere dingen bereiken? Je verleden verwerken, meer zelfvertrouwen opbouwen om sociale contacten aan te gaan of een baan te zoeken, een betere conditie… Hoe concreter je antwoord, hoe beter anderen je hierin kunnen ondersteunen.
4 Wat heb je nodig?
———————————————————————————————————-
———————————————————————————————————-
- Nu je je doelen geformuleerd hebt, volgt de vraag hoe je die kunt bereiken. Wat ga jij doen, wat willen je naasten doen, hoe kunnen ggz-zorgverleners je hierbij ondersteunen? Zorgverleners kunnen niet alles, maar weten vaak wel de weg naar andere hulpbronnen.
We wensen je heel veel succes en herstel!
Meer weten over herstel en herstelondersteunende zorg? Ervaringsdeskundigen Heleen Wadman en Tilly van Oosten en deskundigen-met-ervaring Tom van Wel en Remke van Staveren schreven 2 boekjes Herstel in de Pocket (10 E). Eentje voor cliënten en naasten (zie afb. hiernaast), de ander voor zorgverleners. Ook leuk om te weten: de royalty’s gaan naar Stichting Socialrun, voor een inclusieve samenleving.
Lees meer