Een dun streepje toeval
‘Op een ochtend was het op. Net als anders was ik om kwart voor zes opgestaan, een paar minuten voor de wekker. Net als anders had ik de gordijnen iets opengetrokken om te kijken wat voor dag het zou worden. Maar daar hield het op. Ik bleef roerloos voor het raam staan.’
Midden in de coronalockdown, in februari 2021, beleeft de bekende psychiater en pleitbezorger van de herstelbeweging Remke van Staveren een mentale crisis. In de maanden die hierop volgen gaat zij op zoek naar waar haar klachten vandaan komen, en vooral naar wat zij eraan kan doen. Via de huisarts, een coach, een pil, een bosbad, gesprekken met vreemden en veel lezen ontdekt zij hoe dun de lijn is tussen ziek en gezond zijn, tussen patiënt en psychiater, verleden en toekomst, pech en geluk.
Een dun streepje toeval is een intiem en eerlijk boek over een zoektocht naar herstel en mentale gezondheid. Aan de hand van aangrijpende en ook grappige verhalen laat Van Staveren zien hoe we beter kunnen zorgen voor onze mentale gezondheid en weer het licht door de bladeren kunnen zien schijnen.
Remke van Staveren
9789024469109 | 196 pagina’s | Paperback | maart 2025 | Boom Uitgevers
Minder Slikken
‘Kraakhelder boek waarmee je zelfkennis én regie krijgt over het verantwoord
afbouwen van psychofarmaca.’ – Jim van Os, hoogleraar Psychiatrie
Antidepressiva, antipsychotica, slaap- en kalmeringsmiddelen, stemmingsstabilisatoren,
ADHD-medicatie: enkele miljoenen Nederlanders gebruiken psychofarmaca.
Medicatie kan nodig zijn, maar we slikken te veel, te lang, én soms in gevaarlijke combinaties.
Wat als je wilt afbouwen, maar dat niet lukt? Eerdere pogingen mislukten en je durft het
niet meer aan, je naasten zijn bang voor een terugval, of je arts ziet het niet zitten: ‘Het
gaat toch goed zo?’
Na het lezen van Minder Slikken weet je waarom minder psychofarmaca meestal beter is
en hoe je tóch kunt herstellen. Ook ontdek je hoe je veilig kunt afbouwen en wat
daarvoor nodig is.
Jij hebt de regie!
Remke van Staveren
9789024450718 | 216 blz | druk 1 | paperback | september 2022 | Prijs E 17,50- | Amsterdam: Boom uitgevers
Hart voor de ggz – werken met compassie in een nieuwe ggz
Verbeter de zorg, begin bij jezelf.
We willen goede, menswaardige zorg bieden, met HART voor de GGZ. In deze tijd van bezuinigingen en bureaucratie? Juist nu! Doe geen concessies aan de kwaliteit. Laat je inspireren om de zorg te geven en te blijven geven zoals je die je zelf ook graag zou willen ontvangen.
Van ‘Hoe dan?’ naar ‘Doe dan!’
Dit boek staat boordevol ideeën waarmee je zo aan de slag kunt. Compassie, nabijheid, luisteren en samenwerken zijn vaardigheden waarin je beter kunt worden. Je kunt de passie in je werk hervinden als je die kwijt was! Begin vandaag nog, maak je HART voor de GGZ.
Remke van Staveren
9789058982889 | 165mm x 240mm | 144 blz. | druk 1 | paperback | maart 2016
Prijs: € 24,- Utrecht: Uitgeverij De Tijdstroom
Verkrijgbaar bij Boom uitgevers
Hart voor Herstel – werken aan een menswaardige ggz
Herstel voor iedereen? Weer plezier in je werk? Dat kan!
Een betere, herstelondersteunende ggz, dat willen we allemaal. Maar hoe dan? Dit doe-boek biedt inspirerende verhalen, voorbeelden uit de praktijk, ideeën en tips. Het helpt je om creatief te denken en te ontdekken wat écht werkt.
Jij maakt het verschil.
Zorg goed voor jezelf en elkaar, zodat je ook goed voor je cliënt en zijn naasten kunt zorgen. Gewoon, vanaf vandaag, op je eigen werkplek. Begin zelf, begin klein, met iets haalbaars en zichtbaars dat snel resultaat geeft. Werken met HART voor de GGZ, vanuit compassie, moet je doen.
Remke van Staveren
9789058981660 | 165mm x 240mm | 172 blz. | druk 1 | paperback | april 2018
Prijs: € 24,- Utrecht: Uitgeverij De Tijdstroom
Verkrijgbaar bij Boom uitgevers
Herstel in de pocket – voor cliënten en naasten in de ggz
Herstel gaat over ontdekken wat wel en niet werkt voor jou bij mentale ontregeling. Het gaat over het zoeken naar verbinding: met jezelf, met de ander, en met de samenleving. Over zingeving en een nieuw perspectief. Over het vinden van een nieuwe balans. Wat is er met je gebeurd waardoor je psychische klachten hebt? Waar wil je naartoe en wat heb je daarbij nodig?
Herstellen doe je zelf, maar niet alleen
Herstellen doe je zelf, maar dat betekent niet dat je het alleen hoeft te doen. Met dit boek willen we jou, je naasten en je zorgverleners aanmoedigen samen op pad te gaan…
Leuk om te weten: de royalty’s van dit boek gaan naar Stichting Socialrun, voor een inclusieve samenleving.
Remke van Staveren, Tilly van Oosten, Heleen Wadman, Tom van Wel
9789024442393 | 64 blz | druk 1 | paperback | september 2021 | Prijs E 10,- | Amsterdam: Boom uitgevers
Herstel in de pocket – voor ggz zorgverleners
Herstelondersteunende zorg gaat over de cliënt en zijn naasten helpen ontdekken wat wel en niet werkt bij mentale ontregeling. Over het zoeken naar verbinding en het vinden van een nieuwe balans.
Herstelondersteunende zorg
Herstelondersteunende zorg is nadrukkelijk geen nieuwe manier van werken, maar een aanvulling, vergt het misschien wel een nieuwe manier van kijken, van nieuwsgierig zijn naar de mens en zijn unieke verhaal. Wie is de cliënt? Wat is er met hem gebeurd? Waar wil hij naartoe en wat heeft hij daarbij nodig? Met dit boek willen we je aanmoedigen samen op pad te gaan…
Leuk om te weten: de royalty’s van dit boek gaan naar Stichting Socialrun, voor een inclusieve samenleving.
Remke van Staveren, Tilly van Oosten, Heleen Wadman, Tom van Wel
9789024442393 | 54 blz | druk 1 | paperback | september 2021 | Prijs E 10,- | Amsterdam: Boom uitgevers
Patiëntgericht communiceren in de ggz
Het succes van ieder (behandel)contact in de ggz valt of staat bij de kwaliteit van de relatie tussen hulpverlener en patiënt of cliënt, en communicatie is daarin het belangrijkste instrument. Met de komst van de herstelbeweging, positieve gezondheid en persoonlijke psychiatrie is ook het communiceren in de ggz veranderd. De relatie tussen hulpverlener en patiënt of cliënt is respectvoller en gelijkwaardiger geworden, ieder als expert op het eigen gebied, terwijl naasten veel meer dan voorheen betrokken worden bij de zorg.
De taal van compassie
Patiëntgericht communiceren is een compassievolle wijze van communiceren, gericht op herstel, eigen regie en empowerment. Hulpverlener en cliënt zijn beiden expert op het eigen gebied, terwijl naasten zoveel mogelijk betrokken worden bij de zorg. Naast waarden als echtheid, respect, acceptatie en empathie, is een patiëntgerichte houding gebaseerd op openheid, professionele nabijheid en compassie.
Remke van Staveren
9789024455829 | 320 blz | druk 2 | paperback | januari 2023 | Prijs E 41,50 | Amsterdam: Boom uitgevers
Patiëntgericht communiceren in de medische praktijk
Goede zorg begint bij goede communicatie Goede, herstelondersteundende zorg begint bij goed communiceren. Je richt je daarbij op de patiënt: wat is er aan de hand? Wat heeft hij nodig? Je wilt contact maken, subtiel invoegen, écht luisteren naar de patiënt (en zijn naasten), om vervolgens samen te werken aan diens herstel. Daarvoor moet je als hulpverlener echt zijn, empathie tonen en flexibel durven zijn. Soms ben je de redder in nood, maar meestal ben je een gelijkwaardige gesprekspartner.
Wat is er nieuw in deze geheel herziene derde druk? Naast dat het hele boek is opgefrist, zijn de hoofdstukken Lastige interacties en Claimend gedrag geüpdatet en samengevoegd tot een nieuw hoofdstuk: Lastige interactiepatronen. Het hoofdstuk Somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (SOLK) is geheel herzien en heet nu Aanhoudende lichamelijke klachten (ALK). Nieuw is het hoofdstuk over autisme. Dit heldere en praktische boek biedt inspiratie aan alle hulpverleners in de medische praktijk en daarbuiten. Als goede zorg begint bij goed communiceren, dan is Patiëntgericht communiceren: Gids voor de medische praktijk de basis.
Remke van Staveren
9789024464289 | 280 blz | druk 3 | paperback | december 2023 | Prijs E 43,95 | Amsterdam: Boom uitgevers

App MedCom
MedCom is een unieke app waarmee je je in minder dan 15 seconden voorbereidt op je gesprek met de cliënt. De gespreksvaardigheden zijn patiëntgericht: naast respectvol en effectief, zoveel mogelijk wetenschappelijk verantwoord. Handig voor in de spreekkamer, op de afdeling of bij de cliënt thuis.
MedCom is gratis te installeren via Google Play of App Store.